Dieta, (z gr. diaita –  sposób odżywiania), jest obecnie uznawana za kluczowy element stylu życia wpływający zarówno na rozwój jak i prewencję wielu chorób. Składniki odżywcze jakie dostarczamy wraz z żywnością mają niezmiernie szerokie spektrum działania – modulują stres oksydacyjny, odpowiedź zapalną, regulują szlaki metaboliczne i bioenergetyczne. Wszystkie te procesy wpływają na stabilność wzorców ekspresji genów, a zatem na to czy pomimo pewnych predyspozycji genetycznych pozostaniemy zdrowi, na to jaki będzie nasz metabolizm oraz jak będziemy się starzeć. Dieta ma również ogromny wpływ na naszą mikrobiotę jelitową. Zasiedlające nasze jelita mikroorganizmy determinują niemal każdy aspekt ludzkiego zdrowia poprzez mechanizmy, które dopiero zaczynamy rozumieć. Dlatego tak ważne jest utrzymanie stanu eubiozy. Specyficzne przesunięcia jakościowo-ilościowe tzw. dysbioza, obserwowane są w zarówno w chorobach zapalnych jelit, otyłości, zespole metabolicznym, chorobach autoimmunologicznych,  zaburzeniach psychicznych jak i chorobach neurodegeneracyjnych czy w populacji osób starych. Postuluje się, że modyfikacje prozapalnej mikrobioty jelitowej poprzez zmianę diety i probiotykoterapię mogą stanowić ważny element terapeutyczny.

Stres, mikrobiota i przepuszczalność jelit

Nie bez znaczenia pozostaje wpływ hormonów stresu. Badania na modelach zwierzęcych wskazują na niekorzystne zmiany kompozycji mikrobioty (m.in. zwiększenie liczebności bakterii z gatunków odpowiedzialnych za degradację ochronnej warstwy śluzowej jelit) a także wzrost przepuszczalności bariery jelitowej z następczą translokacją bakterii i ich metabolitów ze światła jelita do krążenia, a co tym idzie aktywacją odpowiedzi zapalnej, którą dodatkowo nasila nadmierna prezentacja antygenów pokarmowych. Podwyższone stężenia kortyzolu wywołane długotrwałym stresem przyczyniają się do insulinooporności, otyłości, upośledzenia czynności układu odpornościowego, zaburzeń snu, a także do wystąpienia zespołu depresyjnego, spowodowanego obniżonym stężeniem serotoniny i atrofią hipokampa. Niwelowanie poziomu stresu wpisuje się w modyfikacje stylu życia przybliżające nas do zdrowia.

Rola floatingu

Włączenie sesji floatingu w kapsułach deprywacyjnych to cale spektrum korzyści zdrowotnych. Poprzez redukcję stężenia hormonów stresu floating może wspomagać normalizację gospodarki węglowodanowej (insulinooporność, hiperglikemia) a także zapobiegać niekorzystnym zmianom mikrobioty jelitowej oraz obniżać ogólnoustrojowy stan zapalny leżący u podstaw chorób i procesów starzenia się organizmu. Kąpiele w solach magnezowych są także doskonałym sposobem na wyrównanie niedoborów magnezu.

Konsultacje lifestyleowe

Jeżeli cierpisz na migreny i bóle głowy, zespół jelita nadwrażliwego, biegunki, zgagę/refluks, bóle stawów, chroniczne zmęczenie, bezsenność, wykwity skórne, spadek odporności, jeżeli masz problemy z kontrolą masy ciała, jeżeli odnosisz wrażenie, że dotychczasowe leczenie i dieta nie zwalcza przyczyn Twoich dolegliwości, jeżeli czujesz, że jedzenie pogarsza Twoje samopoczucie, skontaktuj się z nami! Specjalnie z myślą o osobach poszukujących fachowej porady lifestylowej rozszerzamy naszą ofertę o konsultacje z najlepszymi dietetykami. Umów wizytę online bądź skontaktuj się z nami za pomocą formularza kontaktowego na stronie Kontakt. Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.

Dieta, mikrobiota, zdrowie i floating w tle!

24 lutego 2020

Najlepszy floating w samym centrum Warszawy